Hogyan válassz autósiskolát?

Hogyan válassz autósiskolát?

Rengeteg szempont van, ami fontos lehet, amikor jogosítványt szeretnél.
Nézzünk néhányat, és hozzá néhány jótanácsot, mire figyelj, hogy ne érhessen meglepetés…..

Olcsó legyen?
Ha az ár a legfontosabb, amikor autósiskolát választasz, akkor fontos, hogy ne dőlj be az “álomakcióknak”, mert végül többe kerülhet a leves, mint a hús. Olcsónak indul, végül álom helyett rémálommá válik.

Például:
“B” kategória 45.000 Ft
(A lap alján apróbetűvel megtalálod: az ár a gyakorlati oktatásra vonatkozik).

Szóval:
Fontos egyrészt odafigyelni a reklámra. Sok autósiskola ír ki olyan arcátlan hirdetést, amivel magához csalogatja a tanulót, és kihasználja azt, hogy esetleg nem néztél szét elég körültekintően a piacon. A tanuló csak akkor jön rá, hogy mennyire átverték, amikor már súlyos százezrei fekszenek a jogsiszerzésben, de tudással csak csekély mennyiségben rendelkezik.

Másrészt fontos a szerződés aláírásánál is kellő figyelemmel lenni. A legtöbb autósiskolában ha olcsó, vagy kedvezményes tanfolyamra kötsz szerződést, akkor az valamilyen feltételhez lesz kötve. Ez nem feltétlenül hátrányos. De sokszor nagy lehet a buktató benne.

Nálunk a Delfinben pl. a kedvezményes tanfolyami ár 8 hónapig érvényes. Ezzel azt szeretnénk elérni, hogy a tanuló komolyan vegye a jogsizást, és ne tingli tangli módon “amikor eszembe jut, megyek vezetni” hozzáállással csinálja végig a tanfolyamot, illetve megvéd minket, az oktatót és a tanulót is az infláció miatti veszteségtől. Tehát ha lelkes vagy, akkor az ígért áron, az ígért feltételek mellett tudod végigcsinálni a jogsit.

Vannak viszont olyan autósiskolák is, akiknél ha megbuksz, akkor nagyon sok pótórát kell venned, nagyon magas áron. Az ilyen típusú szerződéssel sem a tanuló, sem az oktató nem járhat jól, egyedül az iskolának lesz belőle nagyon sok pénze. Ez azoknak az iskoláknak a módszere, akik futószalagon termelik a jogosítványt, és nem a tanuló tudása és elégedettsége érdekli őket. Rövidtávon kifizetődő, hosszú távon kevésbé, mert valószínűleg az elégedetlen tanuló a barátait nem abba az iskolába fogja vinni, ahol jól “lehúzták”.

A nagyon kedvezményes elmélet és nagyon olcsó alapóra, nagyon olcsó pótórával. Szokás mondani, hogy olcsó húsnak híg a leve. Nem véletlen a mondás. Ha picit jobban belegondolsz, hamar rá is jössz, miért.

A nagyon olcsó elméleti oktatásért nem nagyon fizetik meg az elméleti oktatót, tehát egy igazán jó oktató annyi pénzért nem fogja elvállalni, mert máshol több pénzért is tarthat előadást. Ha nem készítettek fel eléggé az elméleti vizsgán, és megbuksz, a pótvizsgadíjjat sajnos te fizeted. Mivel a KRESZ a Közlekedés Rendészeti Szabályok rövidítése, nem nehéz kitalálni, hogy jogászok alkották, és hogy nem az egyszerű magyar ember nyelvén íródott. Szükséged van tehát egy olyan elméleti tanárra, aki érthetővé, egyszerűvé, de mégis izgalmassá tudja tenni a vizsgára való felkészülést.

Nagyon olcsó gyakorlati alapóra és pótóra….

Megintcsak logikus a dolog: mindenki pénzből él, az oktatók is. Ha valamiért nagyon keveset fizetsz, akkor keveset is fogsz érte kapni. Nézd csak meg a dohányárukat. Nem emelhették a gyárak még jobban az egekbe az árakat, inkább kevesebb szál cigit tesznek a dobozba. Tehát ahhoz, hogy ugyanazt a minőséget és mennyiséget kapd, amire szükséged van a sikeres vizsgához, többet kell majd belőle venned. Ami azt jelenti, hogy az alapóráid alatt nem biztos, hogy annyit tanít meg neked az oktatód, amennyit megtaníthatna. Így éri el azt, hogy több pótórát kelljen venned. Itt a hangsúly a többön van. Pótóra nélkül csak azok ússzák meg Budapesten, akik már tudnak vezetni, vagy igazi őstehetségek. 30 óra egészen egyszerűen nem elég, hogy felkészülj arra, ami fővárosunkban zajlik közúti közlekedés címén. Tehát arra számítanod kell, hogy néhány órát valószínűleg kell majd még venned. Ez nem a világ vége, de van egy határ, amikor sok oktató már csak azért pótóráztatja a tanulóját, hogy tudjon enni adni a családjának. Ha kiszámolod, könnyen rájöhetsz, hogy ez a szakma ma már nem fizet olyan jól, mint akár csak 5 évvel ezelőtt – hála többek között a lassan 500 Ft-os benzináraknak.

Közel legyen?
Teljesen érhető, ha nem szeretnéd fél Magyarországot átutazni azért, hogy jogsit szerezz. Két dolog van, amit figyelembe kell venni a közelséggel kapcsolatban:

1. Hol folyik az elméleti tanfolyam
2. Hol folyik a gyakorlati oktatás – rutin és forgalom egyaránt

Nos, a jogosítvány szerzés viszonylag rövid szakasza az elméleti oktatás. A hosszabb időt a gyakorlat veszi igénybe. Míg elméletre maximum 28 órát jársz, addig gyakorlatra minimum 30-at. Az elméleti oktatatásnál általában 4 x 45 perces órák vannak, a gyakorlatnál 2 x 50 percet vezettek. Magyarán mondva gyakorlatra sokkal többször kell utaznod, mint elméletre.

A főnyeremény az, ha a suli elméleti tanterme is közel van, de a legfontosabb, hogy a gyakorlati oktatás könnyen megközelíthető helyen legyen. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy beiratkoznak egy, a sulijukhoz vagy a munkahelyükhöz közel lévő autósiskolába, de nem informálódnak előtte, hogy hova kell majd vezetni járniuk. Végül 2-3 hónapon keresztül rohangálhatnak 3 kerülettel arrébb, mire megszerzik a jogosítványt.
Szóval légy körültekintő a gyakorlati oktatás helyszínét tekintve is!

Magas színvonalú legyen az oktatás?
Ha az a legfontosabb neked, hogy nagyon jó oktatóid legyenek, akkor igen sok információt kell magadba szívnod mielőtt döntenél. Bárki mondhatja magáról, hogy milyen baromi jó elméleti vagy gyakorlati oktató. És valójában nagyon sokan lehetnek tényleg nagyon jók szakmailag. De van egy nagyon fontos dolog ezzel kapcsolatban. Nem elég, hogy valaki jó legyen a szakmáját tekintve. Fontos, hogy emberileg is rendben legyen. Egy türelmetlen, üvöltöző oktató akármennyire is a szakma elitjéhez tartozik mondjuk tudását tekintve, ha emiatt a viselkedés miatt a tanulójának nem tudja átadni a tudást, akkor az egészet megette a fene.

Szóval, én azt javasolnám, ha ez a legfontosabb szempont neked, kérd meg az autósiskola vezetőjét, hogy engedje meg, hogy beülj egy KRESZ órára, mielőtt beiratkozol ahhoz az autósiskolához, illetve informálódj megfelelően az oktatóik felől. A legjobb az, ha körbekérdezel az ismerősök között, járt-e abba a suliba valaki, és ha igen melyik oktatóhoz és milyenek voltak a tapasztalatai.

És végül de nem utolsó sorban az Autósiskolák Etikai Kódexe, amihez mindannyiunknak tartania kell(ene) magát….